zaterdag 18 oktober 2014

boek review: de hongerspelen

Vandaag mijn mening over de boeken van de Hongerspelen.
Ook dit is een leuke reeks voor zowel jong volwassenen als volwassenen. Dingen die in het verhaal gebeuren zijn heftig om te lezen maar naar mijn mening zo verwoord dat het prima te lezen valt vanaf een jaar of tien.
Benieuwd wat ik er van vond?

De hongerspelen is geschreven door Suzanne Collins. De serie bestaat uit drie boeken:
- hongerspelen
- vlammen
- spotgaai

Het verhaal speelt zich af in de toekomst in Noord-Amerika, waar zich een nieuw land heeft gevormd, namelijk Panem, dat 12 districten telt en een hoofdstad, het Capitool. De leider van Panem is de koelbloedige President Snow. Oorspronkelijk waren dat 13 districten, maar in een opstand van 74 jaar geleden heeft het Capitool het 13e district genadeloos afgeslacht. Als een herinnering voor de rebellen aan die opstand, werden de Hongerspelen in het leven geroepen als een soort straf. Dit houdt in dat elk jaar van elk district twee kinderen, tributen (een meisje en een jongen) tussen 12 en 18 jaar moeten deelnemen in de Hongerspelen, een gevecht tot de dood waar het hele land verplicht naar moet kijken. Er is een hele show voorzien rond de Hongerspelen. district 1, 2 en 4 zijn het sterkst en hebben het meest geld en winnen bijna elk jaar, ze worden beroepstributen genoemd en trainen van jongs af aan om te winnen.  bron; wikipedia

Deze serie boeken hebben mij continue geboeid. Het verhaal leest lekker weg en bevat voldoende spanning. Ik vind het fijn te merken dat het duidelijk een gemaakte wereld is, want de verhaallijn op zich is best heftig. Tijdens het lezen heeft zich het beeld over alles helemaal gevormd en daarom lees ik het liefst de boeken eerst voor ik de film kijk.
Het voelt zo heerlijk om helemaal mee te gaan in een boek en daarover beelden in je hoofd te hebben. Dit zorgt er bij mij voor dat ik zin blijf houden om door te lezen. Als ik bij een boek geen beelden kan vormen is het voor mij al gauw te saai.

Binnenkort ga ik de film kijken en hoop dat deze mij net zo boeit als de boeken.
Hebben jullie deze boeken al gelezen?

2 opmerkingen:

1. Ik heb deze hele reeks ook met plezier gelezen.
    Toen ik deel 1 uit had heb ik gelijk de andere boeken allemaal gekocht, terwijl ik normaal weinig met dit soort boeken heb.

BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb de boeken niet gelezen, maar wel een stuk van de eerste film gezien, maar nooit helemaal.. Toen ik hem keek was het als afleiding bedoeld omdat die dag mn ex het had uit gemaakt en ik door een vriend opgevangen was. Allemaal lief bedoeld maar ik was op den duur moe van het huilen dus ben in bed gaan liggen om vervolgens weer een potje te janken. (is inmiddels al een ruime tijd terug) Maar ik wil het nog steeds helemaal zien zeker omdat er weer een nieuwe film van komt in de bios!

BeantwoordenVerwijderen