vrijdag 10 oktober 2014

haar verzorging

Na het blonderen van mijn haar is de conditie ervan echt bagger. Ook heeft een periode van niet zo goed eten natuurlijk ook invloed. Maar hoe kan ik dit nu weer herstellen zonder gelijk een stuk van mijn haar af te knippen? Ik ging op zoek op internet naar tips



Er is veel te vinden op het internet over haren. Wat ik in elk geval overal lees is dat je niet moet bezuinigen op haar producten. De kwaliteit is erg belangrijk voor je haar.
Ook is het masseren van je hoofdhuid een makkelijke tip. Als je je haar wast neem dan even de tijd hiervoor. Dit stimuleert de bloedcirculatie en verwijderd dode huidcellen.
Een volgende tip is het gebruik van een haarmasker. Ik lees zelfs de tip om het een nacht te laten intrekken. Doe dan wel een oude handdoek op je kussensloop aangezien het vlekken kan opleveren.
Wat ook helpend kan zijn is om op momenten dat het kan je haar met rust te laten. Dat wil zeggen geen gedoe met elastiekjes en speldjes, petjes of gel


Voeding, vitamines en mineralen zijn een belangrijk element om het haar gezond te houden. Er is niet 1 bepaald middel voor iedereen, omdat de huidtypen en textuur van het haar per persoon verschillen.
Haar dat zich buiten de hoofdhuid bevindt, heeft geen levende binding met het lichaam. Het bestaat uit afgestorven en verhoornde cellen en staat niet in verbinding met het lichaam. Het haar kan met speciale middelen zijn elasticiteit behouden. Het is ook erg belangrijk om een gevarieerde vitamine- en mineraalrijke voeding te hebben. Deze bouwstoffen worden door het bloed naar de haarwortels vervoerd en zorgen voor gezonde haarwortels en haren.
Een aantal vitamines en hun functie:

Vitamine A  Deze vitamine bevordert de celbouw van de huid en het haar.  
                     zit o.a. in vis, melkproducten, spinazie en sinaasappels.
Vitamine B   zorgt er voor dat de cel goed kan functioneren.
Vitamine C   zorgt is indirect belangrijk voor een goede zuurstofopname in het bloed.
                     Vitamine C zit veel in verse vruchten en groenten.
Vitamine D   Deze vitamine werkt tegen haaruitval.zit o.a. in vis, dierlijke vetten en melkproducten.
Vitamine E . Deze vitamine werkt tegen een jeukende hoofdhuid.zit o.a. in eieren, vlees, en rijst
Vitamine F   Deze vitamine werkt tegen haaruitval, roos en bros/splijtend haar. zit o.a. in                                          onverzadigde vetzuren in plantaardige olie.


Mijn voedingspatroon is gezond. Dit volg ik via een diƫtiste i.v.m. mijn eetstoornis. Daarom kies ik ervoor het met supplementen aan te gaan vullen. Met name vitamine C,D en F. Ik heb aardig wat haaruitval en ook bros/splijtend haar.

Wat gebruiken jullie voor je haar? En hebben jullie nog tips voor mij of anderen?



3 opmerkingen:

  1. Inderdaad , je haren knappen niet echt op van blonderen...zelf gebruik ik zeer regelmatig een haarmasker ( elke wasbeurt in combinatie met een conditioner) en momenteel gebruik ik dus een haarmasker van het Kruidvat huismerk, en ik ben behoorlijk tevreden hierover...ik ben ook een tijdje terug begonnen met mijn haren veel minder vaak te gaan wassen...en ook dit heeft een fijn effect, het is minder droog geworden...wel heb ik gemerkt dat je wat langer geduld moet hebben voordat je verschil gaat merken....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk artikel heb je geschreven! Staan handige tips in :)
    Mijn haar is echt structureel een drama. Te droog, te dun, te slap teveel te haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik gebruik zelf conditioner, haarmasker en een serum om mijn haar zo veel mogelijk in goede staat te houden omdat ik mijn haar regelmatig verf. Daarnaast gebruik ik zo min mogelijk styling producten zoals haarlak en dergelijke, mijn haar gaat er toch niet echt mooier van zitten haha!

    BeantwoordenVerwijderen