maandag 1 december 2014

Plannen met gebruik van een bullet journal

Vandaag wil ik jullie laten kennismaken met mijn manier van plannen. Ik gebruik het Bullet journal systeem. Bullet journaling is een "snel log"systeem. Je maakt in korte overzichten duidelijk wat belangrijk is en wat minder.
Op dit moment gebruik ik nog een notitieboekje maar ik ben in afwachting van mijn officiele planner die ik onlangs heb besteld.








Je begint een dag met het noteren van de datum.
het best kun je gebruik maken van drie verschillende icoontjes. namelijk: taken, notities en evenementen. Een taak begint met een vierkantje die leeg is. Deze kun je afvinken wanneer je de taak hebt volbracht. Taken kunnen zijn: wasmachine aanzetten, vaatwasser uitpakken, woonkamer schoonmaken.
Sommige taken kunnen uit meerdere stapjes bestaan die je dan evt ook apart kan vermelden met een vierkantje ervoor. Denk hierbij aan bijv. eten koken. Als je het voedsel nog niet in huis hebt moet je dus ook een taak noteren met: naar de supermarkt.





Notities kun je noteren met een dichte stip. Dit gebruik je voor dingen die je wel moet onthouden maar waar je niks voor hoeft te doen. Bijvoorbeeld: er komt een documentaire op tv die je wilt zien. Evenementen noteer je met een lege cirkel ervoor. Dit kan bijv een afspraak bij de huisarts zijn, iets wat je gaat doen op school van je kinderen, een bezoek aan een vriendin.

Je kunt na deze punten er nog voor kiezen om bepaalde notities meer aandacht te geven. Zo kun je bijvoorbeeld een sterretje plaatsen voor een taak die belangrijk is en als eerst moet gebeuren. Of je kunt een oogje tekenen voor een notitie waar je nog dingen over op wilt zoeken. Bijvoorbeeld je hebt gehoord van een nieuwe winkel. Dit noteer je als notitie en je zet er een oogje voor zodat je later thuis op de computer eens gaat kijken waar de winkel zich bevind, wat het verkoopt.

Taken die je genoteerd hebt maar niet meer nodig zijn zou je kunnen doorstrepen en taken die je verplaatst naar een andere dag daar kun je een pijltje voor zetten.


Er staan op youtube al diverse filmpjes over dit plan systeem. Door te klikken op deze link, bullet journal, kom je terecht bij het juistje filmpje

Werken jullie ook met een plan systeem? En wat vind je van het bullet journal idee?


1 opmerking:

  1. Ik vind het een geweldig idee, ik ben namelijk zelf niet goed in dingen plannen, want vaak vergeet ik dingen. :( Misschien wel iets voor mij dus!

    BeantwoordenVerwijderen