maandag 19 januari 2015

Chronisch ziek zijn

Vandaag weer even een wat persoonlijker artikel, namelijk over chronisch ziek zijn. In september 2014 schreef ik al een artikel over fibromyalgie. Heb je dat nog niet gelezen? klik dan even hier.
Maar wat betekent dat dan voor mij?


Het is voor mij heel wisselend wat dat betekent. Het betekent wel dat ik altijd rekening moet houden met mijn beperking. Altijd? Ja, altijd!
Ik kan niet alles doen op een dag wat een gezond persoon van 34 jaar doet. Mijn energie is bij het opstaan in de ochtend al zo beperkt dat ik goed moet nadenken hoe ik het over de dag verdeel. Anders val ik voor het begin van de middag al om. Dat kan natuurlijk niet want ik heb de verantwoording voor mijn 2 prachtige dochters die wel verwachten dat mama er voor hun is die dag.

Ik plan al mijn dagen vooruit. Mijn huishoudelijke taken, werk, sport, activiteiten van de kinderen en mijn rust momenten. Doe ik dit niet, dan loop ik mezelf voorbij en lukt het me niet goed mijn dag te verdelen. Wil ik ergens in een week iets leuks doen dan houd ik een dag ervoor en een dag erna hier rekening mee met mijn activiteiten. Dit om wat energie te besparen zodat ik de dag beter vol kan houden. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld een dagje naar een pretpark met mijn gezin. Erg leuk maar ook zeer vermoeiend. Meestal ga ik zo'n dag in de ochtend mee in de atracties en in de middag vind je mij op een terrasje met een boek en een kopje koffie. Dit kan ik alleen maar vol houden door een dag ervoor erg rustig aan te doen en een dag of twee erna ook weinig tot niks in te plannen. Inmiddels begin ik er aan te wennen, maar soms is het wel frustrerend.

Op dit moment is de fibromyalgie bij mij aardig rustig. Ik heb wel pijn maar heb het redelijk onder controle. Ik kan sporten, werken, mijn huishouden doen mits ik ook maar voldoende rust inplan en mijn medicatie netjes inneem.
Er zijn genoeg momenten in het jaar dat dit helaas anders is dus ik geniet met volle teugen van deze momenten.

Dit jaar heb ik als doel het lopen van de Tocht om de Noord. Een groot wandelevenement waarbij je als langste afstand 2x 40 km kunt wandelen in 1 weekend. Dit heb ik in 2012 ook gewandeld maar toen in zeer ongezonde toestand. Dit jaar wil ik deze afstand op gezonde wijze afleggen en daar ga ik goed voor trainen samen met een vriendin. Ik zal er ongetwijfeld een hoop voor moeten laten maar het goede gevoel na afloop is veel waard!

Ik zal zo nu en dan een artikel met onze voortgang posten om jullie op de hoogte houden.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten