maandag 16 februari 2015

insuline resistentie

Sinds kort heb ik een nieuwe dietiste en die denkt de oorzaak van mijn aankomen in gewicht te hebben gevonden. Ik lijk last te hebben van insuline resistentie. Wat? Juist! Dat dacht ik ook toen ik het hoorde. Wat is dat dan? Nou ik kreeg uitleg en zal proberen dat ook hier uit te leggen. Misschien kan ik dan meer mensen helpen.






Ik worstel natuurlijk al jaren met mijn gewicht en voeding. Hier aan ten grondslag ligt de eetstoornis maar die heb ik nu echt wel goed onder controle. Ondanks het gezonde eten blijf ik aankomen. En dat zou niet zo moeten zijn. De hoeveelheid voeding die ik binnen krijg zou ervoor moeten zorgen dat mijn gewicht stabiel werd.
Deze dietiste vroeg me naar mijn familie. Iets wat nog nooit eerder is gedaan. Maar daar bleek wel de oplossing.

Wat is insuline resistentie?
Via je voeding krijg je koolhydraten binnen. Dit zit bijvoorbeeld in brood, pasta, aardappelen, zoet beleg, vlees, kaas. Hierdoor gaat je lever insuline afgeven waardoor de glucose word opgenomen.
Dit zorgt ervoor dat de suikerspiegel in je bloed gaat stijgen.De lever gaat daardoor nog meer insuline afgeven. Doordat de levercellen resistent worden aan insuline en dus minder glucose kunnen opnemen verdwijnt een terugkoppelingsmechanisme. Hierdoor zal de lever nog meer glucose in de bloedbaan sturen. Vooral de vetcellen zullen de glucose nog opnemen zodat ook de vetophoping toeneemt. Wat ook niet meewerkt is dat een hoog insuline gehalte de vetafbraak remt.

En nu?
Om deze vicieuze cirkel nu te doorbreken heb ik nu een koolhydraat beperkt dieet. Dit is wel even lastig maar voor een goed doel natuurlijk. Ik mag geen zoet beleg, eet koolhydraat arm brood, eet 30+ kaas, ham, sandwichspread of een dun laagje pindakaas op mijn brood, ong. 2 aardappelen, veel groenten, 2 stuks fruit, en gewoon koffie en thee. Niks verdwijnt zo meer in mijn mond. Ik moet goed kijken naar de hoeveelheid vetten en koolhydraten van een product. Doe ik dit niet dan stijgt acuut mijn insuline spiegel weer en ga ik weer alles opslaan als vet.

Het lijkt te werken want ben nu in een week tijd al 1 cm buikomvang kwijt en ruim 2 kilo in gewicht. Ik zal over een tijdje een nieuwe blogpost schrijven over hoe het gaat om jullie op de hoogte te houden. Vragen zijn natuurlijk altijd welkom.





2 opmerkingen: